Idag fick jag ett brev.

Det är viktigt att vi i Vaxholm skapar förutsättningar för flera olika upplåtelseformer av bostäder. Unga människor i början av karriären och äldre som kanske vill avveckla ett större boende till t ex  lägenhetsboende kan behöva hyresrätter. Kommunen och tjänsteföretag i Vaxholm behöver personal som vill göra karriär och samtidigt har de svårt att hitta bostad. Hyresrätten fyller definitivt ett behov.

Det här brevet fick jag idag (redigerat till anonymitet):

-”Hej !

Jag  heter NN och bor i en stad.

Jag har en fråga som jag inte vet vem jag kan ställa den till.

Det är så att jag har en dotter och ett barnbarn i Vaxholm, min dotter som heter NN har fast jobb sen några år tillbaka på X och mitt barnbarn NN går i skola i Vaxholm.

För att fatta mig kort så träffade NN en kille i Vaxholm, hon bodde då med sitt barn i en annan stad, dom flyttade i varje fall till honom i Vaxholm och har bott där i ca X år, nu är det slut mellan dem på grund av olika anledningar.

NN som pojkvännen heter köpte en insatslägenhet som NN inte har någon del i  (det är skrivet så på banken) där har dom bott tills nu.

Denna lägenhet ska säljas, vart ska NN och dottern NN ta vägen ?

Så nu till min fråga vad finns det för lösningar för henne och barnbarnet, för det finns ju inga hyreslägenheter, och NN kan inte ta lån för att köpa en lägenhet, har ej råd.

Kan kommunen hjälpa till med en bostad eller ska dom bli uteliggare?

Flytta till en annan stad är inget alternativ, eftersom NN har fast jobb som X, och fast jobb växer inte på trän som X. Barnbarnet har alla kompisar i Vaxholm och ett bättre ställe än Vaxholm får man leta efter att få växa upp i

Som Mamma och Mormor så håller jag på att bli galen av oro på detta.

Vad finns det för lösningar , hoppas på att få ett svar ifrån någon.

Med vänlig hälsning
NN”

Hmm, vad svarar jag på ett sådant brev?

Det är många som vill bo, arbeta, studera och utvecklas i Vaxholm och vi behöver fler människor som kan göra karriär här.

Jag tycker att vi måste tillskapa förutsättningar för fler upplåtelseformer av bostäder.

Se vad Boverket och en av mina uppdraggivare har publicerat.

Ladda ner

Om Michael Baumgarten, FP Vaxholm

Hej, här bloggar jag med personliga åsikter om politik och annat. Kom gärna med inlägg och kommentarer. Michael Baumgarten
Det här inlägget postades i Bostäder. Bokmärk permalänken.

Kommentera

